پایگاه اطلاع رسانی دهتل

پایگاه اطلاع رسانی دهتل

شهر سنگ نگاره ها
پایگاه اطلاع رسانی دهتل

پایگاه اطلاع رسانی دهتل

شهر سنگ نگاره ها

آثار تمدن ایلام کهن در سنگ نگاره های دهتل

یکی از مهمترین اقوامی که هنگام ورود آریایی ها به ایران در ایران زندگی می کردند ایلامی ها بودند.

ایلامی ها چندین قوم بودند که از سه، تا هزار سال قبل از میلاد در منطقه وسیعی در جنوب غربی ایران زندگی میکردند و تمدن آنها 645 سال قبل از میلاد منقرض شد.

 به گفته مورخین و محققین، مناطق زندگی ایلامی ها طبق تقسیمات کشوری امروز ایران شامل: خوزستان، فارس، ایلام و بخش هایی از استان های بوشهر، کرمان، لرستان و کردستان و کوه های بختیاری است. اما سرزمین اصلی ایلامی ها شمال خوزستان بوده است.

از آنجاییکه مناطق غرب استان هرمزگان بین دو استان فارس و بوشهر که از سکونت گاه های ایلامی ها بوده، قرار دارد شاید بتوان گفت که این منطقه نیز شامل حوزه زندگی ایلامی ها بوده است.

دهستان دهتل در شهرستان بستک واقع در غرب هرمزگان، دارای محوطه ای بسیار وسیع از سنگ نگار ها است. در این میان نقوش مختلفی از جمله : بز کوهی، انسان، گرگ و روباه، آهو و گوزن، شتر واسب، گیاه و درخت، لاک پشت، صحنه های شکار، رقص دسته جمعی، خطوط  ایلامی و پهلوی و ... به چشم می خورد. 

 

 

یافته های جدید خطوط مخطط ( هندسی)  مربوط به ایلامیان در محوطه سنگ نگاره های دهتل می تواند نگرشی جدید در خصوص تمدن ایلام و همچنین سنگ نگاره ها را درپیش روی پژوهشگران، و دانشجویان رشته مردم شناسی و باستان شناسی و دیگر رشته های مربوطه پدید آورد.

وجود نقوش لوزی، مربع و اشکال هندسی دیگر در کنار نقش بز کوهی که 90 درصد نقوش سنگ نگاره ها را شامل می شود شباهتی نزدیک به خط مخطط (هندسی) ایلامیان کهن دارد و طبق گزارش دهمین همایش انجمن زمین شناسی ایران اوج هنر ترسیم نقوش بز کوهی در دوره تمدن ایلام کهن بوده است.

پروفسور والتر هینتس Walther Hinz  در کتاب یافته های تازه از ایران باستان این خطوط را مخطط یا هندسی (Strichschrift) نامیده است.  

 

منابع:

کتاب: سنگ نگاره های ایران ( نماد های اندیشه نگار). محمد ناصری فرد.1388

http://tarikhema.parsiblog.com/Archive36768.htm

طبیعت را دریابیم

کشور ایران دارای ویژگی های آب و هوایی و اقلیمی متنوع و جاذبه های طبیعی و گردشگری  فراوان است. طبیعت سرشار از زیبایی و شور نشاط بوده و ما انسان ها معمولا علاقمندیم اوقات فراغت خود را در طبیعت سپری کنیم.

اگر بخواهیم از جاذبه های طبیعی استان هرمزگان بگوییم، شاید کوه گنو در بندر عباس و آبشار تزرج در حاجی آباد و همچنین سواحل زیبای خلیج فارس و جنگل های حرّا از نکات دیدنی استانمان باشد.

کوه پردی با 2216 متر ارتفاع در غرب استان و خط جداکننده شهرستان بستک از لارستان فارس است . این کوه دارای گونه های زیست محیطی فراوان و یکی از زیستگاه های مهم پرندگان و حیوانات وحشی در این منطقه است. قله های مرتفع و پرتگاه های متنوع چشم انداز هایی شگرف را در این منطقه پدید آورده که چشم هر بیننده را خیره می سازد. 

کوه پردی- بستک 

این کوه یکی از مهمترین تفریحگاه های مردم شهرستان بستک و همچنین لارستان فارس است. با شروع فصل بهار و کاسته شدن از سوز سرما، شاید این مکان بهترین گزینه جهت گذراندن تعطیلات آخر هفته به اتفاق خانواده باشد تا در این هوای خوب و با بوی لطیف درختان گوناگون و گیاهان دارویی هوایی عوض کرده و روحیه ای تازه شود. 

کوه پردی- بستک

نکته قابل ذکری که موجب نگارش درباره این موضوع شد این است که نگارنده طی حضور  چندین باره در این منطقه صحنه های بسیار تاسف باری را مشاهده نموده که متاسفانه معضل بزرگ و تخریبی این طبیعت بکر است.

تخریب و شکستن شاخ و برگ درختان و مهمتر از همه ریختن آشغال در طبیعت از عادات بسیار زشت ما انسان هاست. بهترین لحضات را در طبیعت سپری می کنیم و موقع رفتن ما تنها تلّ زباله و شاخ و برگ شکسته درختان از ما بر جا می ماند و این مداوم تکرار می شود تا روزی که به مرگ طبیعت بینجامد. 

کوه پردی- بستک

زندگی ما در دست طبیعت است و زندگی طبیعت در دستان ما.اگر ما خواهان زندگی زیبا و طبیعتی خوش آب و هوا هستیم باید در حفظ این نعمت همگی تا سر حد توان مسئول باشم و بکوشیم در زمان حضور ما کوچکترین خدشه و ضرری بدان وارد نشود تا همیشه آنرا در اختیار داشته باشیم. 

کوه پردی - بستک

هنگام بازگشت به منزل زباله ها را نیز جمع کرده و آنرا در سطل زباله شهر بگذاریم و با این کار خود از مرگ هزاران انسان جلوگیری کنیم چرا که مرگ هر بوته سبز مرگ هزاران انسان است.

احترام به طبیعت ،‌احترام به زندگیست ،‌‌احترام به زندگی ، احترام به خالق است.