پایگاه اطلاع رسانی دهتل

پایگاه اطلاع رسانی دهتل

شهر سنگ نگاره ها
پایگاه اطلاع رسانی دهتل

پایگاه اطلاع رسانی دهتل

شهر سنگ نگاره ها

همایش دانشجویی دهتل با سخنرانی دکتر سید عبدالله حسینی قاضی

دکتر سید عبدالله حسینی قاضی








به کوشش جوانان و دانشجویان دهتل روز یکشنبه 90/5/9 همایشی با حضور دکتر سید عبدالله حسینی قاضی ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی پارسیان برگزار شد. موضوع این همایش زندگانی رسول خدا (ص) و  آغاز نخستین نهضت های بزرگ علمی بود  و مدعوین نیز جوانان و دانشجویان دهتل بودند.

در ادامه متن سخنرانی دکتر حسینی قاضی  و تصاویر این همایش را مشاهده می فرمایید؛

متن سخنرانی دکتر سید عبدالله حسینی قاضی

 

ایشان ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران برگزاری این همایش و همچنین تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان فرمودند:

 

بنده متواضع و فروتن  نظریه ای درباره تاریخ علم دارم  و به نتیجه ای رسیده ام، که هرچند  ممکن است در قالب یک فرظیه و تئوری باقی بماند، اما بنده همچنان بدین عقیده ای که  عنوان خواهم کرد اصرار خواهم ورزید.

ما در ماه مبارک رمضان به سر می بریم و شاید در خاطره تاریخی شما ثبت شده باشد که در سالهای 600 الی 610  میلادی اندیشه وران و بزرگان  آن روزگار که نا کار آمدی و پاسخگو نبودن ادیان گذشته برایشان محرز شده بود و بنابر وعده هایی که در کتب آسمانی پیشین داده شده بود، چشم به آسمان دوخته بودند تا باری دیگر پیغامی از آسمان بیاید. بزرگان اقوام مسیحی و نصرانی و دیگر اقوامی که در شبه جزیره زندگی می کردند، و همینطور محمد ابن عبدالله (ص) چشم به آسمان دوخته بودند که شاید قرار بر این باشد که از آن به بعد یک دوره جدید به نام آنها رقم خورده شود.

در سال 610 میلادی هنگامی که محمد پسر عبدالله در یکی از غارها در حاشیه شهر مکه به مناجات مشغول بود، نخستین آیه های قرآن بر وی نازل شد.

بنده معتقدم مهندس آفرینش که همانا خداوند متعال است برای ما که جزو باورمندان و مومنان هستیم و طبعا معتقدیم که در هستی تصرف دارد، در فرآیند تکامل دانش بشری نیز معتقدم که تصرف مستقیم پروردگار وجود دارد. ما انسانها به مسابح اینکه متمایز و متفاوت هستیم نسبت به دیگر مخلوقات و به ما عقلی داده شده و طبیعتی نیز مسخر قدرت این انسان قرار داده شده که جولان گاه این انسان باشد مسئولیت هایی داریم.

در باور ما دینداران، بشری که امروز زندگی می کند؛ برای اول بار که پدر و مادر ما یعنی آدم و حوا از بهشت رانده شدند، در همان امتحان هایی که میان آدم و ملائکه برگزار شد، خداوند انسان را آماده ساخت تا در این آزمون موفق شود و یکسری نماد ها را به انسان یاد داد.

دیرینه شناسان و باستان شناسان بر اساس آثاری که از فسیل ها پیدا می کردند و همچنین فسیل های یافت شده در دره نئاندرتال آلمان، عمر بشر را تقریبا 130 هزار سال تخمین زده اند.

اگر تمدن هایی در قالب تمدن روم، یونان، ایران، چین، مصر، هند و غیره بوجود آمدند شما تغییرات و تفاوت های شگرفی میان اینا مشاهده نمی کنید و زندگی بشر در یک وضعیت یکسان به سر می برد و سوال اینجاست که بشر که همین بشر است همین کالبد و همین اندام است و همین قدرت تفکر و خرد ورزی  را خداوند به گذشتگان نیز داده بود و تمام زمین نیز در تسخیر آن ها بود اما هیچ اتفاقی نیفتاده بود.

این اتفاقات یک سرآغازی داشته و تصرف مستقیم خداوند در آن دیده می شود. این تصرف از آنجا محرز می شود که محمد (ص)  به عنوان پیغمبر مبعوث شد.

در آیه های نخستین که بر پیابر نازل شد خداوند خطاب به او فرمود:‌ ای محمد بخوان؛ کتاب خلقت و کتاب آفرینش را بخوان؛ بخوان به نام پروردگارت که همه چیز را آفرید؛ و در میان این همه مخلوقات اشرف مخلوقاتش را که همانا انسان است آفرید؛ و مانور اقتدار خدواند در ادامه این آیات است که می فرماید : من یک انسان زیبا را آفریدم، نه از کریستال و جواهرات و سنگ های قیمتی، بلکه از یک قطره خون و یک تکه گوشت؛ تا انسان مغرور نشود. خداوند وقتی به جنگ سپاه ابرهه رفت با فیل در مقابل فیل مقالبه نکرد بلکه طیر ابابیل و سنگ ریزه ها، فیل های عظیم را از پای در آوردند و همچنین نمرود نماد سردمداری و قدرت مطلقه ی مردمی و ظلم ستم و تباهی را با پشه ای نابود کرد.

خداوند در ادامه این آیات می فرماید: بخوان به نام پروردگارت که گرامی تر است. کریم تر است از اینکه همان گونه که دیگر مخلوقات را آفرید به همان نحو انسان را بیافریند. لذا انسان را به گونه ای خاص آفرید و برنامه متمایزی را نیز برایش در نظر گرفت. خدواند کریم این تمایز را در ادامه سوره علق آموختن به وسیله قلم عنوان می فرماید. هندسه آفرینش و برنامه های خداوند برای انسان ها در این آیات نهفته است و نیاز است که ما با توجهی بیشتر به این آیات بنگریم.

رسول خدا (ص) این پیغام را به خوبی گرفت و صحابه نیز به همان سادگی این را دریافت می کردند.

هنگامی که پیامبر (ص) به عنوان یک فاتح نظامی در غزوه بدر پیروز می شوند برخوردی با اسیران جنگی می کنند که مثال آن از گذشته تابحال در میان سردمداران بزرگ که داعیه تمدن نیز دارند مشاهده نخواهیم کرد.

محمد (ص) این اسیران را از جبهه مکه گرفته بود و همه منتظر بودند که گردن این اسیران را بزند، اما پیامبر (ص)  خطاب به آن ها فرمودند که اگر هر کدام از شما که سواد خواندن و نوشتن دارد به ده نفر از یاران من سواد یاد بدهد آزاد می شود. و این همان دریافت صحیح رسول اکرم از آیاتی بود که بر وی نازل شده بود.

عبدالله ابن عباس (رض) می فرماید: من هنگامی که این توصیه های پیامبر (ص) را در خصوص فرا گرفتن علم که فرموده اند : "طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه"  و "الحکمه ضاله المومن"  شنیدم، اگر سوالی و یا ابهامی داشتم تا هنگامی که از 30 نفر از بزرگان صحابه نمی پرسیدم خواب نداشتم.

سپاه اسلام توان رویارویی با سپاه ایران در صدر اسلام را نداشت. نوید هایی که در مانیفیست حزب اسلام از آزادی انسان تعریف شده بود باعث شده بود که انسان ایرانی از زیر یوغ ساسانی و سلطه آنها بیرون بیاید. و چه زیبا ایرانیان این دریافت را داشتند. وقتی جامعه ایرانی وارد قلمرو اسلام شد مثال کسانی که زنجیر گسیخته اند هر وادی از دانش را طی می کردند. به همین خاطر کمتر حوزه علمی سراغ داریم که ایرانی در آن نقشی نداشته باشد.

محققان و پژوهشگران دینی در هر جای دنیا اگر بخواهند پژوهشی در حدیث داشته باشند  لاجرم باید به سه نفر مراجعه نمایند. این سه نفر شامل ابومسلم فارسی زبان از نیشابور، بخاری فارسی زبان از بخارا و ترمذی فارسی زبان از ترمذ افغانستان.

شاید بگوییم این گفته که همه اتفاقات در وادی علم و گسترش آن پس از ظهور تمدن اسلام رخ داده است و قبل از آن هیچگونه اتفاقی رخ نداده بوده است ادعا های گزاف داشمندان اسلامی معاصر باشد، اما این واقعیتی است که جورج سارتر، زیگرد هنکی آلمانی و گستاف لئون فرانسوی نیز به آن اذعان دارند. این ها جزو برترین کسانی هستند که بزرگترین پژوهش ها را در باره تاریخ علم انجام داده اند. ارنست رنان، فیلسوف فرانسوی می گوید آلبرت بزرگ، یکی از شخصیت های بزرگ قرن های متاخر در اروپا هرچه داشته از ابن سینا داشته است.

جان برنارد می گوید که ما سه دوره نهضت علمی را در کل حیات بشر داریم؛ 1- در قرن نهم میلادی برابر با قرن سوم هجری، اولین پایه گذاری نهضت های علمی در این دوره و به مرکزیت بغداد بوده است. بغدادی که در آن زمان به ناف جهان معروف بود و نزدیک به هزار بیمارستان را در خود جای داده بود. 2 – در قرن پنجم هرجی در اندلس و اسپانیای مسلمان 3- در قرن 13 میلادی در فرانسه.

اینجاست که سیر تمدن از حجاز و بغداد به اندلس و اسپانیا و سپس به فرانسه که هم مرز با اسپانیاست، این امر محقق می شود. و بعد ها انقلاب صنعتی در فرانسه و در انگلستان اتفاق می افتد.

لذا باید به یقین باور داشته باشیم که سر آغاز این نهضت علمی که جلودار آن محمد (ص) و با تصرف مستقیم خداوند کریم بوده، سرمنشاء تمدنی گشته که ما امروز مشاهده می کنیم.


اهدای لوح تقدیر به دکتر سید عبدالله حسینی قاضی توسط سید عبدالله حسینی حقیقی رئیس شورای اسلامی دهتل





سید قاضی- پدر دکتر سید عبدالله قاضی

نظرات 5 + ارسال نظر
fbandaye khoda سه‌شنبه 11 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 21:40

عرض ادب و احترام خدمت رامی عزیز و همنطور مردم متواضع و دوست داشتنی دهتل.شهر فرهنگ،ادب و محبت.واقعا از شنیدن این خبر خوشحال شدم والبته دیدن آن .دست ،دست اندر کاران این برنامه ها را باید بوسید.

محمد چهارشنبه 19 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:31

ممنون

سمیرا سه‌شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 17:20

بالاخره میان این ملاها؛ شبه ملاها و اساتید دانشگاهیمون کسی پیدا شد که مقداری بوی تفکر و اندیشیدن بدهد...

ahmadi یکشنبه 16 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 02:42

قاضی قبولت داریم ولی حیف که شنیدیم از حسینی و نصوری حمایت میکنی!

عزیزه یکشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 21:22 http://A-RAHIMI.BLOGFA.COM

سلام وعرض ارادت
قاضی باید بشتر بگویدوگفتارش به گوش جهانیان برسدچون ملتی به سخن ومنطق واندیشه وتوانمندیهای ایشان تشنه است.
قاضی بایست بیشتر بپاخیزد.
قاضی نه تنها مقداری بوی تفکرواندیشه میدهدبلکه خودیک تفکرواندیشه است.
متشکروسپاس

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد